Sioen

Sioen

Sioen is dankzij Phanes helemaal klaar voor e-commerce met een nieuwe webshop én een nieuw platform

Sioen is een fabrikant van beschermende werkkledij met een uitgebreid productassortiment verdeeld onder verschillende merken. Door hun divers aanbod aan submerken, zoals SIP Protection en Baleno, is een aangepaste e-commercestrategie noodzakelijk. Dit vereiste een specifieke aanpak voor het beheer van product data, verschillende webshops en online marketing. Phanes had genoeg gehoord en stelde een team van Digital Phanatics samen dat meteen aan de slag ging!

Sioen

Sioen beheert nu op een efficiënte manier hun data, beschikt over een fonkelnieuwe webshop en een snellere go-to-market.


Digital Phanatics:

Induxx
PHPro
Smooth

Efficiënte data gezocht

Induxx had als taak om de productinformatie te gaan centraliseren in een “single source of truth” oplossing waarin alle product data van de verschillende merken vervat zat. Hiervoor werd een pilot case met SIP protection opgezet, die nu ook verder wordt uitgerold voor de andere merken. Induxx ging hiervoor van start met een discovery fase: een reeks workshops om te kijken wat hun huidige data, productinfo en product lifecycle was om vervolgens te onderzoeken welke data de webshop nodig had. Samen met Induxx werd eerst een grote data cleanup gerealiseerd en een flow opgezet voor afbeeldingen en documenten. Aangezien Sioen over SAP-data beschikte, werd er gezocht naar de meest efficiënte manier om kerndata te importeren in Akeneo PIM. Op deze manier kan Sioen hun data verder verrijken met extra info voor de webshop waarna updates van deze data doorgestuurd worden naar Magento. De data voor alle merken wordt in één Akeneo PIM installatie beheerd en stroomt automatisch door naar de correcte individuele webshop van elk merk.

Nieuwe webshops

De opdracht voor PHPro bestond erin om per merk een nieuwe webshop op te zetten. Afhankelijk van de individuele merkstrategie beschikt deze over B2C en/of B2B componenten. Om de schaalbaarheid te garanderen werd er één pilot case opgezet die nadien herbruikbaar was voor de andere merken. Voor B2B en B2C werden er andere doelen opgesteld. Sioen wou bestaande B2B klanten van een éénvoudig bestelplatform voorzien: - Zo werd de administratieve druk op de binnendienst medewerkers bij Sioen verlaagd. - B2B klanten hebben nu veel meer productinformatie ter beschikking die ze zowel on -als offline kunnen gebruiken om hun klanten beter te bedienen. Voor merken waar direct aan de eindklant verkocht wordt, is vooral verdere naamsbekendheid uitbouwen belangrijk. Look en feel werden hierop afgestemd en de volledige productcatalogus is voortaan eenvoudig beschikbaar.

Umbrella strategy

Net omdat Sioen verschillende submerken heeft, koos Smooth voor een ‘umbrella strategy’ die al deze submerken omvat. Smooth zorgde, op basis van de nieuwe webshop van PHPro, voor Google analytics, Google tag manager en tekende alles uit wat data en analyse betreft. Er werden merkspecifieke KPI’s opgesteld en geautomatiseerde dashboards met een sales of marketing dashboard. Daarnaast werd alles van Google Data Studio opgezet zodat dit naadloos kan gekopieerd worden naar de andere merken. Smooth zorgde ook voor een keyword plan en concurrentie-analyse, omdat er op het vlak van SEO nog wel wat ruimte voor verbetering was. Daarenboven werd een koppeling met dotdigital en Magento gemaakt zodat Sioen duidelijke inzichten krijgt op alle bestellingen. Sioen wou namelijk vanuit één ‘parent account’ alle merken zien, want een klant kan klant zijn van verschillende merken tegelijk. Kortom, de lading van Sioen was meer dan gedekt!

Sioen zit in de lift

Dankzij Akeneo PIM kan Sioen hun productdata op één plek beheren met één handig overzicht. Dit resulteert in stijgende bezoekersaantallen en dealers die actiever beginner te bestellen. Sioen kon bovendien door de onboarding van Smooth een aantal nieuwe dealers verwelkomen. Door het feit dat er nu meer geautomatiseerd verloopt, krijgt de backoffice van Sioen meer ademruimte. Er is meer digitale ondersteuning voor de dealers die heel wat productinfo online vinden en op hun eigen websites kunnen gebruiken, zoals bijvoorbeeld packshots. Een ander voordeel is een snellere go-to-market en dankzij hun nieuwe PIM-systeem kunnen ze snel een ander merk gaan uitrollen. Een ander belangrijk resultaat van het werk van Phanes is dat Sioen nu kan aansturen vanuit één Akeneo PIM naar meerdere systemen en over een custom SAP-importer beschikt. Wanneer er nu een product binnenkomt via de custom importer (SAP) gaat er een automatisch proces lopen binnen Akeneo PIM waardoor dit product meteen klaar staat voor online verkoop. Elke nacht loopt er namelijk een proces om productafbeeldingen automatisch te importeren en aan de juiste producten te hangen. Een product dat zo binnenkomt wordt via een productcode meteen op de juiste plaats gezet. Sioen is dankzij de hulp van Phanes nu helemaal klaar voor de toekomst!
Sioen

Ook op zoek naar een webshop en platform om je bedrijf te doen groeien?

Contact